Ny teknik, ny skatt

När man började med TV-avgift så var det enbart Sveriges Radio (som sedan blev Sveriges Television)  som sände TV i Sverige. Därmed var enda användningsområdet för en TV att titta på SR:s sändningar och därför tyckte man det inte var annat än rättvist att alla som hade en TV skulle betala för produktionen av TV-programmen.

Senaste åren har konkurrensen hårdnat, kommersiella kanaler sänder underhållning som kräver betydligt mindre hjärnaktivitet än de såpor som SVT lyckas ta fram. Med hjälp av Internet kan folket nu för tiden lätt hitta fakta vilket inte bara minskar behovet av utbildningsprogram. Det ställs plötsligt krav på att man talar sanning eftersom tittarna har möjlighet att göra en faktakontroll på det som sägs.

För att även i fortsättningen kunna ägna sig åt samhällsviktiga sysselsättningar som att producera melodifestivalen utan reklam så har man bestämt sig för att förvrida lagens syfte, åsidosätta normal rättssäkerhet och införa en fast avgift på över 2000kr/år för alla som äger en dator eller mobiltelefon. D.v.s. alla som inte legat i koma sista 15 åren.

Befolkningen tycker självklart att detta är en toppenidé

Anna, 19år, student“För att ha råd att flytta till Stockholm för att studera till undersköterska har jag blivit tvungen att avstå från tandläkarvård och semester. Pengarna räcker bara till att besöka föräldrar och vänner 2-3 gånger varje år och nya kläder är bara att glömma. 2000kr varje år extra i utgifter känns ändå helt Okej eftersom jag vet att pengarna går till viktiga användningsområden som kulturnyheter och antikrundan. Lite synd bara att jag själv inte kan titta eftersom jag bara har råd med ett 59kr-abonnemang från Comviq”.

Evert, 59år, arbetslös: “Förut hade jag en TV för att kunna kolla vädret men när jag blev arbetslös så hade jag inte råd längre så jag sålde den tillsammans med bilen. Som tur var fick jag min sons gamla dator och han visade mig hur man startar internet så jag kan kolla vädret och gå in på http://www.arbetsformedlingen.se. Nu när man måste betala igen så får jag lämna tillbaks datorn. Men det är klart att det är viktigare att så många som möjligt betalar TV-licens än att vi som är arbetslösa kan söka jobb.”

Ismail, 39år, pizzeriaägare: “Nu måste jag betala tv-avgift för datorn jag har på jobbet som jag gör bokföring på.  Det gör inte så mycket tycker jag, jag är van. Jag har flytt från en militärdiktatur och där hände det hela tiden att staten hittade på “avgifter” när man behövde pengar till något. I Sverige blir man inte ens torterad om man glömmer att betala. Man får bara lite böter eller i värsta fall fängelse och inte ens där blir man torterad så ofta.”

Carl Af Grifhufud, 62år, Godsägare: “Jag tycker det är en underbar idé! Skulle man tagit betalt som en vanlig skatt så skulle jag som tjänar mer än en miljon i månaden betalat massor av skatt medans tjänstefolket bara behövt betala någon hundralapp. Men som det är nu måste alla, t.o.m. den som inte jobbar betala”

 

Det är många myndigheter som ser möjligheterna med det nya sättet att beskatta folket

Kalle Karlsson, Festsamordnare på Transportstyrelsen: “När man införde fordonskatt så insåg man att det är jättesvårt att räkna hur långt varje bil kör så man bestämde sig för att alla får betala en avgift. När man sedan införde trängselskatt i Stockholm så fanns det möjlighet att ta ut skatt bara från dom som åkte bil i Stockholm så därför blev det inte så mycket inkomster som vi skulle vilja. Men men det nya moderna sättet att ta ut skatter så blir det en helt annan sak. Om vi tar bort maskinerna som räknar bilarna så kan vi inte avgöra vilka som åker in eller ut i Stockholm. Då kan vi istället ta ut trängselskatt från alla som äger en bil i hela Sverige. Om vi t.ex. skulle ta 1000kr i trängselskatt från alla som bor i Norrland och i Skåne så skulle vi kunna bygga en ny bro till Lidingö och även ha råd att ha en festival i Kunsträdgården med Lady Gaga och Lillbabs.”

 

Bill Bengtsson, Stockholmspolisens laserdivision:“Vi har alltid resonerat som så att det är bara personer som kör för fort som ska få böter. Nu ser vi över möjligheten att bötfälla alla som kan köra för fort. Eftersom det är alla som är över 9-10 år så skulle det kunna bli jättelika inkomster. Eventuellt skulle de som är blinda eller totalförlamade slippa böter. Vi ser bara fördelar med detta nya sätt att bötfälla folk. Vi skulle få in mycket mera pengar samtidigt som vi skulle slippa laserkontrollerna som kan innebära frusna fingertoppar och jobbiga arbetstider.”

 

 

Vad tycker du? Skriv till det parti du röstade på 2010 och fråga vad dom tycker!

Comments are closed.